Almenara a través de l'objectiu de Mario Guillamón Vidal



Ens proposem dedicar aquest breu article a Mario Guillamón Vidal (1924-1990)1 un valencià que deixa la seua empremta a Almenara, ja que va immortalitzar la població en les seues fotografies realitzades aproximadament, entre els anys 60 i 77. 




Actualment és reconegut per la seua afició i passió: la fotografia. El seu projecte personal, no subjecte a cap institució, va ser visitar i fotografiar els monuments, edificis i racons naturals de tots els pobles valencians. Les sues fotografies les va realitzar en el seu temps lliure entre els anys 1950 i 90. Aquestes es troben en el fons de la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu, que reuneix aproximadament la quantitat de 30.000 fotografies (entre negatius i revelats) que va fer de tots els pobles del territori valencià. A més a més, aquest amant de la fotografia recopilava informació sobre les poblacions que visitava. De manera que, junt a les col·leccions fotogràfiques es troben textos mecanografiats o retalls de premsa sobre la història, la geografia, l’estadística, la demografia i l’economia de les zones que visitava. Les imatges del seu fons es poden consultar en miniatura des del catàleg de la Biblioteca Valenciana d’accés al públic en general. Ací vos mostrem les que va dedicar a Almenara.

La col·lecció de fotografies d’Almenara consten d’un total de 60 fotos en blanc i negre. Varen ser elaborades en distints anys, aprox. entre 1960 i 77. Aquestes mostren edificis destacats de la població, la platja de Casablanca, el paratge dels Estanys, la muntanya del Castell i vistes aèries de la vila.
En Almenara va fotografiar alguns dels edificis més destacats: l’església parroquial, les seues portes i el campanar. Les tres capelles: la de la Cova Santa, el Bon Succés i sant Roc. L’antic edifici de l’Ajuntament i la creu del terme en un irrecognoscible espai, l’actual parc de la Constitució. Les fotografies capten fragments de les façanes que li criden l’atenció. Els relleus decoratius austers i contenguts de les cornises o llindes, que emmarquen i defineixen les superfícies. Aquests, projecten ombres sobre els murs que varien sobre les planes parets al llarg del dia. Altres temes fotografiats són: les curvilínies espadanyes de les capelles, els rítmics marcs de les portes de l’església i l’escut de la població sobre la llinda de la porta del vell Ajuntament. Destaca la verticalitat del campanar que encara manté la seua grandesa i hegemonia en l'horitzó de la vila. En les imatges es reflexa la tranquil·litat de les primeres hores del mati. El silenci i quietud dels carrers del nucli vell de la població.
Espadanya de la capella de sant Roc
Sant Roc
Espadanya de la capella del Bon succés

Porta principal de la capella del Bon Succés

Carrer de les Roques i capella del Bon Succés

Capella de la Cova Santa
Fragment de façana de la capella de la Cova Santa

Creu de terme
Vista de la creu del terme

Campanar

Porta lateral o de sant Joan Evangelista

Porta Pincipal o de sant Joan Baptista
Porta lateral a la plaça de l'Església

vista del mur Sud de l'església parroquial i plaça de l'església
El vell Ajuntament

Escut de la vila
El castell des del poble

L'última imatge des del carrer enfocada cap al cim de la muntanya, revela les seues intencions de voler pujar a descobrir la fortalesa. Des d’allí va aprofitar la privilegiada situació en que es trobava per realitzar una series de vistes aèries de la trama urbana, del terme i de la zona costanera. Amb les quals podem advertir els canvis en l’espai rural i urbà. 

Vista de la població

Vista de la trama urbana

Vista Est des del castell.

Vista de la zona Est del terme d'Almenara.


No va desaprofitar l’ocasió de fotografiar el castell, els murs del recinte castral i les seues torres.
L'agüeleta

L'agüelet

L'agüelet cara Sud

L'agüelet cara Est

Des del camí d'accés a la torre

Vista de la cel·loquia

Els murs de defensa

Contraforts

Edifici principal
Torre Est

Vista de la cel·loquia

Vista de la cel·loquia II

Vista de la cel·loquia III

Murs i cisterna

La cel·loquia IV

La cel·loquia V

Altres fotografies que mostren els canvis en el paisatge són les que capta des del camí d’accés on es veu la inconfusible fesomia de la muntanya del Castell. La seua vessant pràcticament nua d'arbres envoltada per la vall dividida amb parcel·les de cultiu.
Vista des del Nord

Vista des del Nord II

Vista des de l'Est

Vista des del Nord III

Vista des del Sud

Vista des del Sud

Vista des de l'Est

En baixar de la muntanya es va dirigir cap a la mar. Durant el seu trajecte va fotografiar el paratge dels Estanys, algunes séquies de la marjal, camps d'arròs... fins arribar a la platja de Casablanca. Contrasten les fotografies del poble amb les de Casablanca, amb escenes de banyistes i pescadors que mostren un ambient relaxat d’un dia en la mar. O en particular, la divertida imatge de la gola d'Almenara amb un grup de xiquets que li miren atentament. Era una època en que tenir una càmera no era gens comú.
Platja de Casablanca

Platja de Casablanca II

Platja de Casablanca III

Platja de Casablanca IV

Platja de Casablanca V

La Gola

Séquia de Torreblanca


La marjal
La marjal II


La marjal III


Els Estanys

Els Estanys II
Estanys III

La marjal IV


Els Estanys IV

Les seues fotografies ens mostren Almenara entre els anys 60 i 77, un període de canvis contenguts plasmats en aquesta sèrie. Sense dubte, un tresor del nostre patrimoni gràfic que tenim la sort de contemplar.



1Advocat de professió, es va llicenciar en dret a la Universitat de València l'any 1948.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'aljub de la celoquia al detall

  L'aljub de la celoquia del castell d'Almenara  al detall  Estel Bosó Doménech Fotos de Pere Hormigos En la primera fotografia es v...