Ens proposem dedicar aquest breu article a Mario Guillamón Vidal (1924-1990) un valencià que deixa la seua empremta a Almenara, ja que va immortalitzar la població en les seues fotografies realitzades aproximadament, entre els anys 60 i 77.
Actualment és reconegut per la seua afició i passió: la fotografia. El seu projecte personal, no subjecte a cap institució, va ser visitar i fotografiar els monuments, edificis i racons naturals de tots els pobles valencians. Les sues fotografies les va realitzar en el seu temps lliure entre els anys 1950 i 90. Aquestes es troben en el fons de la Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu, que reuneix aproximadament la quantitat de 30.000 fotografies (entre negatius i revelats) que va fer de tots els pobles del territori valencià. A més a més, aquest amant de la fotografia recopilava informació sobre les poblacions que visitava. De manera que, junt a les col·leccions fotogràfiques es troben textos mecanografiats o retalls de premsa sobre la història, la geografia, l’estadística, la demografia i l’economia de les zones que visitava. Les imatges del seu fons es poden consultar en miniatura des del catàleg de la Biblioteca Valenciana d’accés al públic en general. Ací vos mostrem les que va dedicar a Almenara.
La col·lecció de fotografies d’Almenara consten d’un total de 60 fotos en blanc i negre. Varen ser elaborades en distints anys, aprox. entre 1960 i 77. Aquestes mostren edificis destacats de la població, la platja de Casablanca, el paratge dels Estanys, la muntanya del Castell i vistes aèries de la vila.
En Almenara va fotografiar alguns dels edificis més destacats: l’església parroquial, les seues portes i el campanar. Les tres capelles: la de la Cova Santa, el Bon Succés i sant Roc. L’antic edifici de l’Ajuntament i la creu del terme en un irrecognoscible espai, l’actual parc de la Constitució. Les fotografies capten fragments de les façanes que li criden l’atenció. Els relleus decoratius austers i contenguts de les cornises o llindes, que emmarquen i defineixen les superfícies. Aquests, projecten ombres sobre els murs que varien sobre les planes parets al llarg del dia. Altres temes fotografiats són: les curvilínies espadanyes de les capelles, els rítmics marcs de les portes de l’església i l’escut de la població sobre la llinda de la porta del vell Ajuntament. Destaca la verticalitat del campanar que encara manté la seua grandesa i hegemonia en l'horitzó de la vila. En les imatges es reflexa la tranquil·litat de les primeres hores del mati. El silenci i quietud dels carrers del nucli vell de la població.
|
Espadanya de la capella de sant Roc |
|
Sant Roc |
|
Espadanya de la capella del Bon succés |
|
Porta principal de la capella del Bon Succés |
|
Carrer de les Roques i capella del Bon Succés |
|
Capella de la Cova Santa |
|
Fragment de façana de la capella de la Cova Santa |
|
Creu de terme |
|
Vista de la creu del terme |
|
Campanar |
|
Porta lateral o de sant Joan Evangelista |
|
Porta Pincipal o de sant Joan Baptista |
|
Porta lateral a la plaça de l'Església |
|
vista del mur Sud de l'església parroquial i plaça de l'església |
|
El vell Ajuntament |
|
Escut de la vila |
|
El castell des del poble |
L'última imatge des del carrer enfocada cap al cim de la muntanya, revela les seues intencions de voler pujar a descobrir la fortalesa. Des d’allí va aprofitar la privilegiada situació en que es trobava per realitzar una series de vistes aèries de la trama urbana, del terme i de la zona costanera. Amb les quals podem advertir els canvis en l’espai rural i urbà.
|
Vista de la població |
|
Vista de la trama urbana |
|
Vista Est des del castell. |
|
Vista de la zona Est del terme d'Almenara. |
No va desaprofitar l’ocasió de fotografiar el castell, els murs del recinte castral i les seues torres.
|
L'agüeleta |
|
L'agüelet |
|
L'agüelet cara Sud |
|
L'agüelet cara Est |
|
Des del camí d'accés a la torre |
|
Vista de la cel·loquia |
|
Els murs de defensa |
|
Contraforts |
|
Edifici principal |
|
Torre Est |
|
Vista de la cel·loquia |
|
Vista de la cel·loquia II |
|
Vista de la cel·loquia III |
|
Murs i cisterna |
|
La cel·loquia IV |
|
La cel·loquia V |
Altres fotografies que mostren els canvis en el paisatge són les que capta des del camí d’accés on es veu la inconfusible fesomia de la muntanya del Castell. La seua vessant pràcticament nua d'arbres envoltada per la vall dividida amb parcel·les de cultiu.
|
Vista des del Nord |
|
Vista des del Nord II |
|
Vista des de l'Est |
|
Vista des del Nord III |
|
Vista des del Sud |
|
Vista des del Sud |
|
Vista des de l'Est |
En baixar de la muntanya es va dirigir cap a la mar. Durant el seu trajecte va fotografiar el paratge dels Estanys, algunes séquies de la marjal, camps d'arròs... fins arribar a la platja de Casablanca. Contrasten les fotografies del poble amb les de Casablanca, amb escenes de banyistes i pescadors que mostren un ambient relaxat d’un dia en la mar. O en particular, la divertida imatge de la gola d'Almenara amb un grup de xiquets que li miren atentament. Era una època en que tenir una càmera no era gens comú.
|
Platja de Casablanca |
|
Platja de Casablanca II |
|
Platja de Casablanca III |
|
Platja de Casablanca IV |
|
Platja de Casablanca V |
|
La Gola |
|
Séquia de Torreblanca |
|
La marjal |
|
La marjal II |
|
La marjal III |
|
Els Estanys |
|
Els Estanys II |
|
Estanys III |
|
La marjal IV |
|
Els Estanys IV |
Les seues fotografies ens mostren Almenara entre els anys 60 i 77, un període de canvis contenguts plasmats en aquesta sèrie. Sense dubte, un tresor del nostre patrimoni gràfic que tenim la sort de contemplar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada